Kontakta oss

Kontakta oss gärna om du har frågor eller vill beställa.


Om oss

Våra fjädrar & alpackaull - ovanliga, vackra, giftfria och garanterat djurplågerifria

Samtliga fjädrar vi säljer kommer från våra egna djur som lever med oss (Therese & Anders) på vår gård i Borlänge, Dalarna. Våra fåglar är våra älskade husdjur med egna namn och personligheter och vi avlivar eller skadar aldrig någonsin en fågel för fjädrarnas skull.

Hos oss finner du ett stort sortiment av högkvalitetsfjädrar som är etiska, närproducerade, giftfria, miljövänliga och enbart kommer från våra egna fåglar.
Fjädrarna är mycket lämpliga att använda till bland annat vackra smycken, inredning i både hem och butik, buketter, blomsterarrangemang, dekorationer - såväl fest som vardag, pyssel och hobby av alla de slag.
Fjädrarna plockas från marken efter att fåglarna själva ruggat dem, och rengörs sen noggrant och varsamt en och en för hand för att säkerställa renhet samt bibehållen form och kvalité.

Vill du inte själv tillverka något så länkar vi till skickliga hantverkare som använder våra fjädrar till att göra vackra smycken, drömfångare och annat hantverk. Kontakta någon av dessa så får du säkert hjälp att skapa det du önskar!

Vi har även ett stort utbud av alpackafiber/alpackaull, handspunnet garn och stickade alpacka-artiklar i en mängd olika kvalitéer och färger till salu.
Alla alpackaprodukter är enbart från våra egna alpackor.

Vår gård är ej en djurpark och är ej öppen allmänheten. Djuren bor ej här för att visas upp, utan syftet och målet är att ge fåglarna ett tryggt, naturligt och bra liv.

Det finns bilder och information om alla våra djur på vår hemsida: Kullholen.se

Vi nås lättast på mail:
kullholen@gmail.com

Vad är det för skillnad på A- och B-Kvalitet?

Fjädrar i A-Kvalitet är:
- Fint och bra formade
- Bra färg och glans
- Inga/minimala/obetydliga skador och/eller missfärgningar

Fjädrar i B-Kvalitet har någon eller några av dessa defekter:
- Mindre bra formade, tex vridna eller avviker i form mot övriga av samma sort
- Sämre färg och glans
- Synliga skador och/eller missfärgningar (skadad topp är vanligt förekommande)

Det står inget lagersaldo på en fjäder jag är intresserad av - hur vet jag då hur många fjädrar jag kan beställa?

Generellt sett så kan ett ej angivet lagersaldo tolkas som att det finns minst 20 st fjädrar av just den sorten. (Det är dock ingen garanti att det finns minst 20!)
Om du vill ha fler än 20 st fjädrar av en specifik sort är det alltid bäst att före beställning kontakta oss och kolla hur många av just den sorten du vill ha som finns tillgängliga.

Kan jag vara säker på att de angivna måtten stämmer?

Vi strävar alltid efter att ett korrekt ca-mått ska vara inlagt (och försöker även oftast ha med kort på fjädrarna med en linjal i bild som storleksreferens). Misstag kan dock ske vid inläggningen av produkterna i webshopen, så är det viktigt att veta den exakta storleken är man välkommen att höra av sig så kontrollmäter vi gärna ett exakt mått.

Jag har bråttom, hur snabbt skickas en beställning?

Vi försöker alltid skicka så snabbt som möjligt och inom 1-3 dagar ska paketet vara påväg till dig.

Hur ofta uppdateras shopen med nya saker?

Det är väldigt olika.
Alpackorna klipps i mitten av maj, och från och med då finns deras ull till salu allteftersom vi hinner grovrensa och sortera deras ull. Spinner garn och stickar saker gör vi under hela året i mån av tid.

Fåglarna ruggar under sommaren och fjädrarna samlas då in. Det tar dock mycket tid att rengöra, sortera och fotografera dessa så fjädersortimentet fylls på lite då-och-då under året allteftersom det arbetet blir klart.

Finns det fler fjädersorter än de som finns i shopen?

Ja, vi har många fjädrar vi inte hunnit lägga till i shopen ännu, kontakta oss om det är något särskilt du söker så kan vi titta om vi kan hjälpa dig.

Finns det möjlighet att komma och se fjädrarna/alpackaprodukterna innan köp?

Vi har ingen fysisk butik, men vill man ändå komma och se fjädrarna/alpackaprodukterna så är man välkommen att boka tid för det hemma hos oss. Kontakta oss i så fall via kullholen@gmail.com för att bestämma datum och tid.

Det verkar inte finnas något garnnystan/stickat plagg ifrån just den alpackan jag vill ha?

Fråga oss om det du söker så kanske vi kan fixa det. Har vi ull kvar spinner/stickar vi gärna upp just det som du vill ha.

Vad kostar frakten?

Fraktkostnaden beror på hur stort/långt paket som behövs för att de ska komma fram i fint skick. Långa styva fjädrar behöver större och stadigare emballage, medan små mjuka fjädrar skickas i ett vadderat kuvert.
Frakten baseras på den största (längsta/tyngsta) varans fraktkostnad och läggs automatiskt på i kassan.

Har man möjlighet får man gärna hämta sin beställning på plats hos oss för att slippa fraktkostnaden.
Vill man ha en lång fjäder uppklippt i kortare bitar för att slippa hög fraktkostnad så går det bra, kontakta oss i så fall via mail för iordningställande av specialorder.

Skickar ni utomlands?

Fraktpriserna som beräknas automatiskt i kassan gäller endast för frakt inom Sverige.
Kontakta oss för fraktberäkning om du bor utomlands och önskar köpa fjädrar och/eller ull från oss.


Beställning

En beställning via vår webshop bekräftas alltid genom en orderbekräftelse.
Om du har specifika önskemål angående fjädrarna så får man gärna kontakta oss innan beställning för att få bekräftat huruvida vi kan tillgodose önskemålen eller ej.

Priser

Samtliga priser är angivna i SEK inklusive moms. Fraktavgift tillkommer i kassan. Endast kortbetalning. Vi innehar F-skattsedel.

Fraktkostnader

Fraktkostnader tillkommer på alla beställningar och baseras på postens avgifter samt emballage.
Större fjädrar kräver större och stadigare emballage för att komma fram skadefria, medan mindre fjädrar skickas väl förpackade i ett vadderat kuvert.

Kundens ansvar

Kontrollera att godset är levererat enligt beställning. Eventuella fel & skador meddelas omgående och senast 5 dagar efter leverans.